Ambients de vida i aprenentatge a l'escola
L’ambient constitueix l’essència de l’escola, l’aire que s’hi respira. Parlar d’ambients va més enllà d’un enfocament diferent a nivell metodològic o d’un replantejament de l’espai físic de l’escola; es tradueix en el consens d’un grup de treball que camina cap a una imatge d’infant respectat en la seva integritat física, emocional, cognitiva, espiritual... cap a una mirada al seu cervell i els seus processos d’aprenentatge, ritmes i moments evolutius; cap a una revisió de l’actitud i rol de l’adult com a acompanyant de processos, com a observador i investigador; en definitiva, cap a una escola viscuda i sentida des del significat i l’autenticitat de l’ésser humà. Parlar d’ambients vol dir parlar de relacions. De les relacions amb un mateix, amb els altres, amb l’entorn i amb els materials. I com aquesta xarxa de relacions, basada en el principi de respecte, creen, generen i transformen a les persones i a l’entorn, segons els interessos i les necessitats latents.
|
|
- Llibre Ambients de vida i d'aprenentatge a l'escola amb l'argumentació teòrica, recursos i bibliografia d'interés.
Objectius
- Generar un espai de reflexió i diàleg per a la construcció d’una mirada comuna sobre l’infant i l’escola.
- Conèixer i entendre les bases teòriques i pedagògiques de l’organització per ambients.
- Reflexionar sobre les mirades i els camins a recórrer.
- Realitzar un treball de revisió i reflexió sobre les pròpies pràctiques, mirades i maneres de veure, pensar i sentir.
- Consensuar maneres de fer i establir punts d’acció comuns a l’equip.
- Reflexionar sobre l’organització de l’espai i els materials que es fan servir.
- Construir un projecte de treball per ambients d’acord amb el projecte educatiu del centre i les necessitats de la comunitat.
Continguts
Bases teòriques, referents i introducció a la filosofia dels ambients
En aquest primer mòdul s’estableix el marc d’acció que orienta i contextualitza la filosofia dels ambients. Es revisen les idees de diferents autors que, al llarg de la història, han aportat el seu granet de sorra a la creació d’una imatge d’infant capaç, competent i ple de recursos i estratègies, mirada que guiarà la construcció del projecte d’ambients a l’escola.
L’equip de l’escola com impulsor de la transformació
Qualsevol procés de transformació requereix una revisió d’un mateix i de la pròpia tasca docent. És vital i fonamental pel canvi que hi hagi un treball personal, per créixer i per des-aprendre. En aquest mòdul es presenten eines i estratègies per a la transformació personal, respectant el moment de cadascú, sense judicis ni crítiques.
Concepte i imatge d’infància i principis de neuroeducació
No es pot establir una filosofia dels ambients si no hi ha una revisió de la imatge d’infant que habita l’escola, de les habilitats i estratègies que té i com es poden donar cabuda i, per suposat, com funciona el cervell i com es dóna l’aprenentatge.
La imatge de l’adult: acompanyar des del respecte
En el moment d’oferir espais per a la llibertat, és necessari revisar quin és el rol i el paper que l’adult desenvolupa, tant d’acompanyant, com d’observador, dinamitzador, guia i investigador. En aquest mòdul s’ofereixen eines de treball personal per arribar a fer un acompanyament respectuós.
Articulació d’un espai per a la infància i l’aprenentatge
En aquest mòdul s’estableixen les bases d’allò que l’espai escolar hauria de garantir a les diferents etapes. Es tracta d’una revisió al disseny d’espais educatius que donin resposta a les necessitats autèntiques, d’aprenentatge i de l’entorn de l’escola.
L’observació i la documentació com a eines d’avaluació
Un dels papers fonamentals de l’adult en la filosofia dels ambients, és fer-se investigador de processos i d’accions, detectar moments, provocar l’aprenentatge i respectar tempos. És necessari desenvolupar tècniques i estratègies d’observació per a obtenir evidències de processos; i conèixer la documentació per a donar-li forma i analitzar la informació recollida per tal de crear un mapa d’evolució de cada infant i dels diferents grups.
El projecte educatiu d’ambients
En aquest mòdul s’articula el currículum, el projecte pedagògic de centre i les necessitats i possibilitats de l’escola, l’entorn i l’equip per tal d’arribar a un projecte educatiu d’ambients.
En aquest primer mòdul s’estableix el marc d’acció que orienta i contextualitza la filosofia dels ambients. Es revisen les idees de diferents autors que, al llarg de la història, han aportat el seu granet de sorra a la creació d’una imatge d’infant capaç, competent i ple de recursos i estratègies, mirada que guiarà la construcció del projecte d’ambients a l’escola.
L’equip de l’escola com impulsor de la transformació
Qualsevol procés de transformació requereix una revisió d’un mateix i de la pròpia tasca docent. És vital i fonamental pel canvi que hi hagi un treball personal, per créixer i per des-aprendre. En aquest mòdul es presenten eines i estratègies per a la transformació personal, respectant el moment de cadascú, sense judicis ni crítiques.
Concepte i imatge d’infància i principis de neuroeducació
No es pot establir una filosofia dels ambients si no hi ha una revisió de la imatge d’infant que habita l’escola, de les habilitats i estratègies que té i com es poden donar cabuda i, per suposat, com funciona el cervell i com es dóna l’aprenentatge.
La imatge de l’adult: acompanyar des del respecte
En el moment d’oferir espais per a la llibertat, és necessari revisar quin és el rol i el paper que l’adult desenvolupa, tant d’acompanyant, com d’observador, dinamitzador, guia i investigador. En aquest mòdul s’ofereixen eines de treball personal per arribar a fer un acompanyament respectuós.
Articulació d’un espai per a la infància i l’aprenentatge
En aquest mòdul s’estableixen les bases d’allò que l’espai escolar hauria de garantir a les diferents etapes. Es tracta d’una revisió al disseny d’espais educatius que donin resposta a les necessitats autèntiques, d’aprenentatge i de l’entorn de l’escola.
L’observació i la documentació com a eines d’avaluació
Un dels papers fonamentals de l’adult en la filosofia dels ambients, és fer-se investigador de processos i d’accions, detectar moments, provocar l’aprenentatge i respectar tempos. És necessari desenvolupar tècniques i estratègies d’observació per a obtenir evidències de processos; i conèixer la documentació per a donar-li forma i analitzar la informació recollida per tal de crear un mapa d’evolució de cada infant i dels diferents grups.
El projecte educatiu d’ambients
En aquest mòdul s’articula el currículum, el projecte pedagògic de centre i les necessitats i possibilitats de l’escola, l’entorn i l’equip per tal d’arribar a un projecte educatiu d’ambients.
|
Organització i realitzacióPer a realitzar aquesta formació, què necessites?
Ser un centre educatiu amb ganes de continuar millorant i transformant l'educació. També es pot fer en associacions, entitats o espais afins als principis educatius que es proposen. Com s'organitza? Posa't en contacte amb mi per donar-me a conèixer les vostres necessitats i interessos. Puc crear la vostra formació i pressupost a mida. Volem més informació... Podeu contactar amb mi a través del correu electrònic hola@verpensarsentir.es i tractaré la vostra sol·licitud. |